Behandelmethoden

Bij onze online therapie wordt gebruik gemaakt van wetenschappelijk bewezen methoden. Zo kan jij je klachten de baas worden.

CGT (Cognitieve Gedrags Therapie)

Dit is een veelgebruikte wetenschappelijk bewezen methode in de psychologie. Kort gezegd wordt er gekeken naar cognities (gedachten) en wat dat voor invloed heeft op gedrag. Je leert dus anders tegen problematische situaties aan te kijken waardoor je ook anders met het probleem omgaat.

In het model van de cognitieve gedragstherapie wordt beschreven hoe gedachten over een situatie tot gedrag en gevoelens leiden. Dit wordt schematisch weergegeven in een G-schema:A. Gebeurtenis (wat was de situatie?): hiermee wordt de objectieve gebeurtenis bedoeld, beschreven alsof je door een camera kijkt

B. Gedachten (wat dacht ik?): hiermee worden de specifieke gedachten bedoeld die je hebt bij de bij A genoemde gebeurtenis
C. Gevoel (Hoe voelde ik me hierbij?): welk gevoel is het gevolg van deze gedachten?
D: Gedrag (Hoe gedroeg ik me?): Hoe gedroeg ik me vervolgens als reactie hierop? 
E: Gevolgen (Gevolg?): Wat wat gebeurde er? 

Een voorbeeld: 

G-schema voorbeeld psychsichehulpoline.nl
Wat doet een psycholoog vervolgens? Samen met de psycholoog ga je bekijken of de gevolgen (F) voor jou gewenst waren. Ook ga je bekijken of de gedachten (B) kloppen. Dit kan je aan de hand van een aantal vragen helder krijgen. In bovenstaande voorbeeld dacht B. bijvoorbeeld dat de collega boos was en hem expres negeerde. Achteraf bleek dat de collega diep in gedachten verzonken zat omdat hij zojuist een ruzie met zijn vrouw had gehad. De ruzie tussen B. en de collega was dus helemaal niet nodig geweest!

 

Oplossingsgerichte therapie

Bij oplossingsgerichte therapie ligt de focus op de oplossing van het probleem. Dit betekent dat de focus dus niet ligt op het exploreren of analyseren van het probleem maar juist op wat je wil dat er anders is in de toekomst.

Je gaat samen kijken naar oplossingen en wat er wel al goed gaat. Welke soorten gedragingen zijn bijvoorbeeld jouw kracht en helpen jou verder? Daarnaast kijk je ook naar  ‘coping’; wat is jouw manier van omgaan met lastige gebeurtenissen. 

RET (Rationeel Emotieve Therapie)

Hierbij wordt gekeken naar 1. de aanleiding (oorzaak) van het probleem, 2. hoe je ernaar kijkt en 3. wat het gevolg is. Bij RET gaat om het onderzoeken van hoe je naar het probleem kijkt (2). 

Je leert hierbij je belemmerende gedachten te herkennen en die om te zetten naar meer kloppende gedachten. Hierdoor wordt je meer bewust van je destructieve gedachten en leert nieuwe manieren om met situaties om te gaan. Hierdoor zal je meer zelfvertrouwen krijgen en het helpt ook bij assertiviteit. 

EFT (Emotionally Focussed Therapy)

Bij deze vorm van (relatie/gezins) therapie staan de emoties centraal en wordt er gekeken naar hechting. Je leert patronen herkennen waar je in vast zit in je relatie. Door deze patronen te leren kennen en je eigen aandeel erin, kan je aan de slag gaan met het loskomen van het patroon. 

De patronen worden vaak weergegeven in een tekening. De linkerkant ben jij en de rechterkant is je partner, een vriendin een ouder etc. Deze tekening laat goed zien hoe relaties invloed op elkaar hebben en hoe jouw innerlijke gevoel invloed heeft op je reactie. 

 voorbeeld EFT Psychischehulponline.nl

Mindfulness

Dit is een methode waarbij mensen leren meer bewust te leven en om te gaan met stress, gedachten en emoties. Vaak zitten mensen in hun gedachten bij het verleden of de toekomst. Soms vergeet je daardoor in het nu te leven en te genieten. Bij mindulness leer je de aandacht weer bij het ‘nu’ te leggen.

Wil jij meer weten over de wetenschappelijk bewezen methoden? Of vraag je je af of dit bij jou past. Neem gerust contact met ons op. 

Aanmeldformulier